Tiderna förändras
Fick syn på en trio i reklamskyltar på glassar från 1935, och blev genast intresserad över hur smakerna förändras under åren som gått via andra världskriget och till den dag som vi lever idag.
Många av de favoriter jag åt som barn är idag utplockade ur sortimentet och i viss mån även bortglömda av många. En av de glassar som jag tyckte om som barn ( vars namn jag inte ens minns ) var den goda clown-glassen med ett tuggummi som näsa. Många härliga sommardar på Högarmossen har jag att tacka den glassen.
Vi har gått från nostalgi till att försöka toppa förra årets smaker med nya, inte alltid så genomtänka smaker för att folk inte skall tröttna utan fortsätta köpa och testa nya blandningar för smaklökarna.
Kolla in dessa priser.
Jag tyckte glassen var billig när jag var yngre, hur små ynka kroner kostaden den då inte när eran mor och far var unge, om inte att förglömma era mor- och farföräldrar ?
Men det är som sagt inte bara smakerna som förändrats med åren utan även kvalite, storlek och framför allt priset. I dagsläge kostar en vanlig Magnum runt tjugo-lappen och är inte allt så stor som den en gång var. När jag var barn så kostade samma glass ungefär en tia, om inte mindre. Visserligen har allt med ekonomi förändrats drastiskt under väldigt kort tid, men det är ändå roligt att se den klara skillnaden. Den i sig är inte alls konstigt, däremot . . . ? Varför måste alla glassar bli nästintill häften så stora ? Jag förstår inte, känns lite som förlust att köpa en "singel-glass". Det är helt klar mycket billigare att köpa ett Big-pack och mumsa på under en varm sommardag.
På ett lite mer ungefärligt sätt hur en reklamskylt för GB-glass ser ut i dag. Lyckades inte hitta den för 2011, så detta fick bli den närmaste uppdatering jag kunde komma.